2011-09-18

W gminach będzie czyściej!

W gminach będzie czyściej!

Od przyszłego roku gminy będą mieć nowe obowiązki związane z utrzymaniem czystości i porządku. Właściciel nieruchomości będzie wnosił na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W zamian za to gmina przejmie obowiązki tego właściciela w zakresie ich gospodarowania.

Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach ma przede wszystkim na celu: zlikwidować zjawisko dzikich wysypisk, poprawić stan środowiska, ograniczyć składowanie odpadów, upowszechnić segregację „u źródła”, ułatwić budowę nowoczesnych instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych.

Stawkę opłaty ustalać będzie rada gminy w drodze uchwały. Zależeć będzie ona od:

–        liczby mieszkańców,

–        powierzchni lokalu mieszkalnego,

–        zużycia wody;

Wpływy z opłat będą przeznaczone na pokrycie kosztów:

1.      Odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

2.      Tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

3.      Obsługi administracyjnej systemu;

Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Wzmocniona zostanie również funkcja kontrolna gmin i zostaną zaostrzone kary pieniężne za nieodpowiednie składowanie odpadów czy nie wywiązywanie się z obowiązków związanych z utrzymaniem czystości.

Nałożony zostanie ponadto obowiązek sprawozdawczy na:

–        przedsiębiorców odbierających odpady komunalne – obowiązek kwartalny,

–        gminy – obowiązek roczny,

–        urzędy marszałkowskie – obowiązek roczny;

Obowiązek ten będzie obejmował w szczególności osiągnięcie poziomów odzysku, recyklingu i ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji.