2011-09-18
W gminach będzie czyściej!
Od przyszłego roku gminy będą mieć nowe obowiązki związane z utrzymaniem czystości i porządku. Właściciel nieruchomości będzie wnosił na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W zamian za to gmina przejmie obowiązki tego właściciela w zakresie ich gospodarowania.
Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach ma przede wszystkim na celu: zlikwidować zjawisko dzikich wysypisk, poprawić stan środowiska, ograniczyć składowanie odpadów, upowszechnić segregację „u źródła”, ułatwić budowę nowoczesnych instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych.
Stawkę opłaty ustalać będzie rada gminy w drodze uchwały. Zależeć będzie ona od:
– liczby mieszkańców,
– powierzchni lokalu mieszkalnego,
– zużycia wody;
Wpływy z opłat będą przeznaczone na pokrycie kosztów:
1. Odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
2. Tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
3. Obsługi administracyjnej systemu;
Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Wzmocniona zostanie również funkcja kontrolna gmin i zostaną zaostrzone kary pieniężne za nieodpowiednie składowanie odpadów czy nie wywiązywanie się z obowiązków związanych z utrzymaniem czystości.
Nałożony zostanie ponadto obowiązek sprawozdawczy na:
– przedsiębiorców odbierających odpady komunalne – obowiązek kwartalny,
– gminy – obowiązek roczny,
– urzędy marszałkowskie – obowiązek roczny;
Obowiązek ten będzie obejmował w szczególności osiągnięcie poziomów odzysku, recyklingu i ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji.