2008-12-11

Podsumowanie konferencji o rozwoju infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej na podkarpaciu

8 grudnia 2008 roku w Auli Zespołu Szkół nr 2 w Stalowej Woli odbyła się konferencja pt. „Rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej i jego znaczenie dla północnej części Podkarpacia oraz perspektywy rozwoju infrastruktury Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka”. Organizatorem konferencji była Poseł Renata Butryn wspólnie z Prezydentem Miasta Stalowa Wola, Andrzejem Szlęzakiem oraz marszałkiem Województwa Podkarpackiego, Zygmuntem Cholewińskim.
   


Przewodnim tematem konferencji był stan infrastruktury w północnej części województwa podkarpackiego oraz najbliższe perspektywy jej rozwoju. W opinii wielu fachowców obecny stan infrastruktury w Polsce jest największą przeszkodą do szybszego rozwoju nie tylko naszego regionu, ale również całego kraju. Organizatorzy konferencji zaprosili do debaty wielu gości z całej Polski, wśród których znaleźli się m.in. parlamentarzyści, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Polskich Linii Kolejowych, Lotniska Rzeszów - Jasionka oraz samorządowcy z powiatu stalowowolskiego. 


Już na początku konferencji Poseł Renata Butryn, witając obecnych na auli gości, przedstawiła ideę towarzyszącą jej przy organizacji tego przedsięwzięcia: „Poprawa istniejącej sytuacji wymaga trudnych, ale konsekwentnych działań ponad partyjnymi podziałami. Mam nadzieję, że dzisiejsza debata będzie krokiem w dobrym kierunku i zainicjuje pierwsze, korzystne dla nas wszystkich rozwiązania.” Jednocześnie Pani Poseł zapewniła, że dzisiejsza debata nie jest ostatnią i już na przełomie lutego i marca przyszłego roku odbędzie się kolejna.



Konferencja podzielona została na 3 części.

Pierwsza z nich poświęcona została infrastrukturze kolejowej. Przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych musieli zmierzyć się z wieloma trudnymi pytaniami z sali. Nie jest bowiem tajemnicą, że właśnie polskie koleje są najbardziej zaniedbane i wymagają radykalnych i odważnych decyzji. Kolejarze tłumaczyli się, że obecna sytuacja jest  efektem kilkudziesięcioletnich zaniedbań a koszt dostosowania trakcji kolejowej do dzisiejszych standardów prędkości i bezpieczeństwa  to koszt wielu miliardów złotych. Obecne inwestycje w opinii kolejarzy nie są wystarczające i utrudniają przewozom regionalnym  skuteczne konkurowanie i innymi środkami transportu. Wszyscy jednak zgodnie stwierdzili, że z roku na rok inwestycje są coraz większe, a niedawne rządowe zmiany, przewidujące oddanie przewozów regionalnych w ręce samorządów są krokiem w dobrym kierunku.





Druga część dotyczyła planów znaczących inwestycji w rozwój międzynarodowego lotniska Rzeszów – Jasionka.  O znaczeniu tej inwestycji dla całego województwa podkarpackiego przekonywał obecnych w auli Zespołu Szkół nr 2 Marszałek Województwa Podkarpackiego, Zygmunt Cholewiński. Jego wypowiedź poprzedziła efektowna wizualizacja multimedialna zaakceptowanego projektu Lotniska.   Rozwojowi lotniska kibicuje również Prezydent Stalowej Woli - Andrzej Szlęzak - który w tym przedsięwzięci widzi szansę na znaczący wzrost gospodarczego znaczenia całego regionu oraz  rozwój lokalnego lotniska w Turbii. Samorządowcy liczą, że aż 90% środków na realizację tej inwestycji, uda się pozyskać z funduszy unijnych. 



Ostatnia, trzecia część to dyskusja o infrastrukturze drogowej. Zainaugurowała ją długa prezentacja Dyrektora rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Władysława Kowala – przedstawiająca planowane inwestycje drogowe w latach 2008 – 2013. Optymizmu drogowców nie podzielało wielu z obecnych w auli gości, którzy narzekali na tempo prac. Drogowcy, na czele z Dyrektorem Władysławem Komarem, tłumaczyli jednak, że częściowe opóźnienia spowodowane są długą procedurą administracyjną, którą poprzedza budowa drogi oraz poszerzonym niedawno w Polsce programem „Natura 2000”, który tę procedurę znacznie komplikuje i wydłuża. Usłyszeliśmy jednak zapewnienia, że do 2012 roku, gotowa będzie kluczowa dla Podkarpacia autostrada A4, której koszt szacuje się na 6 mld zł oraz droga ekspresowa S-19 na odcinku Nisko – Barwinek. Całkowity koszt inwestycji drogowych dla Podkarpacia w latach 2008 – 2013 szacuje się na 10 mld zł.



                                                                                                                                                                       (pz)